Valkuilen die jij gegarandeerd maakt.

Ben je bezig als ondernemer in de schoonmaakbranche dan heb je een uitgebreid takenpakket.

Wij gaan er even van uit dat je zzp'er (zelfstandig zonder personeel) bent.

Je bent dan:

  • Schoonmaker
  • Glazenwasser
  • Verkoper
  • Inkoper
  • Klant manager
  • Administrateur
  • Commercieel strateeg

Stel je voor dat je al wat langer bezig bent en op sommige objecten al schoonmaakpersoneel hebt lopen.

Dan ben je ook:

  • Kwaliteits controleur
  • Schoonmaak techniek leraar
  • Objectleider
  • HR manager

Het takenpakket bestaat uit:

  • Het schoonmaak/glasbewassingwerk
  • Objectleiding
  • Administratie
  • Commercieel
  • Inkoop
  • Personeel

Welke fouten maak jij?

Welke fouten worden er gemaakt? Wij zullen er enkele bespreken.

1. Je willen focussen op je hele takenpakket.

Zoals je ziet heb je een breed takenpakket. Iedere taak kost tijd en energie. Het is onmogelijk om je te richten op alle taken en tegelijkertijd alles goed te doen. Besteed taken uit! Ben je meer een schoonmaker of een glazenwasser. Als je meer een schoonmaker bent zoek dan een goede betrouwbare glazenwasser die jouw klanten doet.

Ben je niet zo goed op administratief gebied zoek iemand die dat wel goed kan.

2. Bezuinigen op je schoonmaakproducten

Schoonmaakproducten kopen bij de Blokker of Albert Heijn is niet verstandig. Het is niet bedoeld voor professioneel gebruik. Het staat daarom ook heel erg onprofessioneel als je als schoonmaakbedrijf met slechte of huishoudelijke schoonmaakproducten werkt. Het wil niet zeggen dat je alleen maar met A merken hoeft te werken. Huismerken van een schoonmaakgroothandel zijn prima maar koop professionele spullen.

Vervang ook lelijke of oude schoonmaakproducten. Je maakt een betere indruk bij je klant als alles netjes er uit ziet.

3. Een te laag uurtarief berekenen aan je klant

Bereken eens wat een schoonmaker kost in loondienst. Je kan het hier lezen op deze website wat een schoonmaker kost. Je bent voor een ervaren schoonmaker al gauw €21,50 kwijt. Dan heb je nog je schoonmaakproducten en je vaste lasten. Je uurtarief moet dus zeker meer zijn dan dat want je wil ook iets verdienen.

Misschien ben je onzeker over je uurtarief. De uurtarieven in de schoonmaakbranche zijn scherp.  Het kan zijn dat potentiële klanten zeggen dat je te duur bent. Laat ze zien hoe je tarief berekend is. Last zien wat ze ervoor krijgen. Vinden ze het nog steeds te duur bedenk dan dat die potentiële klanten niet jouw doelgroep zijn.

Jij wil geen klanten die geen kwaliteit willen en uitgeknepen prijzen verwachten. Klanten die dat willen kosten later extra tijd en energie omdat ze dan altijd wel wat te klagen hebben.

4. Geen afscheid nemen van de verkeerde klanten

Klanten die niet betalen, klanten die altijd klagen, klanten met een te laag uurtarief. Kortom klanten die je veel energie en tijd kosten zijn geen goede klanten. Ze ontnemen je tijd die kostbaar is. Ze kosten uiteindelijk meer dan dat ze opleveren. Op een gegeven moment is het beter om afscheid te nemen.

5. Geen aandacht meer geven aan je klant

Je hebt je klant binnen. Je bent enthousiast en je gaat er voor. Maar je hebt het ook heel erg druk met je andere taken. Na verloop van tijd vergeet je aandacht te geven aan je klant. Het gaat toch goed? Ik krijg geen klachten. Maar ondertussen merkt je klant dat je geen aandacht meer hebt. De klant verliest de band met jou als schoonmaakbedrijf en is makkelijker geneigd om met een ander in zee te gaan. Dus hou het contact open.