Home » Hoe word ik een professioneel schoonmaakbedrijf » Hoe begin ik een schoonmaakbedrijf?

Hoe begin ik een professioneel schoonmaakbedrijf?

 

Misschien denk je erover na om een schoonmaakbedrijf te beginnen. Of misschien ben je al bezig als zzp'er. Hoe dan ook je krijgt met dezelfde dingen te maken. Misschien ben je al een tijdje bezig en heb je al de eerste stappen al gezet. Wij beginnen hier gewoon bij het begin. Je kan dan gewoon aanhaken waar jij bent op dit moment.

Het plan...

Je begint altijd met een plan. Je wil een schoonmaakbedrijf starten. Je gaat je voorbereidingen treffen voor je naar de Kamer van Koophandel gaat om je bedrijf in te schrijven.

 

  • Welke doelgroep worden mijn klanten? 
  • Welke handelsnaam kies ik voor mijn schoonmaakbedrijf? 
  • Is het domeinnaam nog vrij voor de naam die ik wil gebruiken? 
  • Ga ik zelf een logo verzinnen of laat ik dat doen? 

 

Maak voor jezelf een ondernemingsplan. Maak voor al deze onderdelen een zorgvuldige keuze. Als je ze eenmaal gekozen hebt kan je het niet zo makkelijk meer veranderen.

De inschrijving bij de KvK

Je hebt alles goed overwogen en je bent zeker, je gaat je inschrijven. Dan kom je er achter dat je verschillende keuzes hebt met het inschrijven van je Schoonmaakbedrijf. Ik zal er 3 in het kort bespreken.

 

  • Een zzp'er maakt het meest gebruik van de eenmanszaak. Van alle omzet die je maakt haal je de kosten vanaf. Dan heb je de winst. Over de winst betaal je belasting. Het is nu nog wel interessant om een eenmanszaak te starten omdat je wat voordelen hebt. Als je meer omzet gaat maken zal een BV interessanter worden.
  • Een v.o.f. start je als je met twee of meer mensen een schoonmaakbedrijf wil starten. Het is hetzelfde als een eenmanszaak alleen met meer mensen.
  • Een BV kan ook interessant zijn. Een BV is dan zogezegd een persoon. Dus als je failliet gaat dan gaat de BV failliet en niet jij persoonlijk. Je betaald alleen meer belasting en je kan niet zomaar geld gebruiken van de BV. Het geld is van de BV.

 

Dit is heel kort wat je mogelijkheden zijn. Voor een uitgebreide uitleg kan je het beste op de website van de Kamer van Koophandel kijken. KvK.nl

Gefeliciteerd!

Je bent een ondernemer. En wat nu? Maak een website of laat er één maken. Bestel visitekaartjes en maak je algemene voorwaarden.

Algemene voorwaarden

Visitekaartjes en een website lijken logisch maar waarom een algemene voorwaarden? Als je een klant krijgt dan wil je wel dat de afspraken duidelijk zijn voor je klant. Welke afspraken moeten er in een algemene voorwaarden staan?

 

  • De duur van de werkzaamheden. Oftewel hoe lang zitten ze aan je vast. Een jaar, opzeggen met 3 maanden opzegtermijn? Jij mag het bepalen.
  • Waar betalen ze voor. Wat zit in de prijs en waar moet apart voor betaald worden.
  • Wanneer stuur jij een factuur en wanneer moeten zij het betalen. Dus je betalingsvoorwaarden.
  • Het werkprogramma. Wat ga je schoonmaken.
  • Maar ook of je verzekerd bent als je iets per ongeluk kapot maakt.

 

Deze zaken moet je goed op papier hebben zodat er geen discussies gaan ontstaan.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Je hebt zeker een verzekering nodig. Een ongeluk zit in een klein hoekje maar ongelukjes kunnen nu eenmaal gebeuren en dat kan je een hoop geld gaan kosten terwijl een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering maar een paar tientjes per jaar kost. Neem daarom deze verzekering!

Alles geregeld? Dan gaan we aan de slag!

Laat de klanten nu maar komen! Ik ben er klaar voor. Helaas komen de klanten niet vanzelf. Je moet zelf Klanten gaan zoeken. Dat heet acquisitie. Hoe doe je acquisitie? Je hebt een aantal vormen. 

 

  • Koud bellen, je belt een bedrijf zonder dat je een afspraak hebt en probeert je Schoonmaakservice te verkopen
  • Koud bezoeken, je stapt een bedrijf binnen zonder afspraak een probeert je Schoonmaakservice te verkopen.
  • Netwerken, vraag vrienden, familie, bestaande klanten of ze iemand kennen waar jij kan schoonmaken. 
  • Netwerkborrels, er bestaan netwerkavonden waar je op een ontspannen manier je diensten kunt promoten.
  • Mailing, je kan bedrijven mailen of reclame sturen over je bedrijf.
  • Funnel verkoop, door een geautomatiseerd systeem krijgen potentiële klanten mails om uiteindelijk je diensten af te nemen.

Onderaanneming

Misschien lukt het niet om direct je eigen klanten te krijgen. Dan kan je altijd eerst onderaanneming klussen aannemen. Je vraagt aan een ander schoonmaakbedrijf of je werk mag doen als zzp'er.

Dan heb je eindelijk je eerste klant

Je eerste klant is binnen. Je hebt een hele mooie offerte gestuurd en hij zegt dat je bij hem mag schoonmaken. Dan stuur je een opdracht vestiging met alle afspraken die je gemaakt hebt samen met je algemene voorwaarden en je werkprogramma. Je hebt natuurlijk ook schoonmaakproducten nodig

Schoonmaakproducten kopen

Wat voor schoonmaakproducten moet je aanschaffen? Ga niet naar de Blokker of de Action. Je wil als een professional overkomen dus koop je schoonmaakproducten bij een schoonmaakgroothandel. Ga niet bezuinigen op je producten maar koop goede producten. Uiteindelijk zal je zien dat het loont. Koop een goede stofzuiger van Nilfisk of Numatic. Ze gaan wel 10 jaar mee dus uiteindelijk als je dat berekent kost het je maar een paar centen per uur 

 

(€150 voor een stofzuiger, delen door 10 jaar = €15 per jaar, delen door 12 maanden is €1,25 per maand, delen door 4,33 weken is €0,29 per week delen door het aantal uren per week. Dus bij een klant van 10 uur per week ben je €0,03 per uur kwijt voor een goede stofzuiger)

Oke misschien doe je er 5 jaar mee, ben je €0,06 kwijt per uur voor een goede stofzuiger. Je ziet het zelf schoonmaakproducten kosten zijn laag dus koop goede spullen! Dit moet je ook zo zien bij de rest van je schoonmaakartikelen.

Schoonmaakschema

Maak een mooi werkschema en print die uit en hang die aan de werkkar of in het schoonmaakhok. Elke schoonmaker die er gaat werken weet dan precies wat en wanneer er schoongemaakt moet worden.

Contact met je klant

Je levert een dienst en als je een dienst levert dan moet je wel weten of je klant tevreden is. Om daarachter te komen moet je met je klant communiceren. Hoe doe je dat? En hoe vaak? Dat hangt af van je klant. Sommige willen elke maand met je om de tafel zitten en uitgebreid praten en andere willen om het half jaar met je praten. Hoe dan ook, hou contact met je klant. Monitor of ze tevreden zijn. Zijn ze ontevreden dan heb je kans dat je een klant verliest.

Factureren

Je hebt nu een maand gewerkt bij je nieuwe klant en je hebt afgesproken om elke maand een factuur te sturen. Je kan je facturen in Excel maken of in een boekhoudprogramma. Zorg ervoor dat je alle vereiste op je factuur zet. Zoals je BTW nummer.

 

Administratie

Je stuurt facturen, je koopt spullen, je tankt voor je auto. Al deze handelingen horen bij je administratie. Je moet die informatie of bonnen en papieren bewaren en geordend in een map bewaren. Deze geef je aan je accountant om je administratie in orde te maken voor de belastingdienst.

 

Dit is in vogelvlucht en compact geschreven wat nodig is om een succesvol schoonmaakbedrijf te krijgen.

Maar hoe wordt je succesvol?

Maak kennis met Schoonmaakzaken.nl!

Vul het contactformulier in en wij gaan je helpen.